Parowozownia Gliwice. Część 1 – zanim przyszli złomiarze

Wyburzana obecnie parowozownia przy ul Chorzowskiej to spory fragment historii gliwickiego dawnego przemysłu. Rosnąca jak na drożdżach od roku 1845  kolej na Górnym Śląsku potrzebowała w zasadzie wszystkiego – miejsca na nowe zakłady, miejsca na wciąż nowe linie kolejowe, ludzi do pracy i mieszkań dla załóg. W Gleiwitz (przedwojenne Gliwice) kolej wszystko to miała na wyciągnięcie ręki.

Zbudowano tu olbrzymie kolejowe zakłady remontowe : Reichsbahn-Ausbesserungswerke (w skrócie RAW) – nazwę można tłumaczyć jako Kolej Rzeszy – Zakłady Remontowe. Dyrekcja zakładów mieściła się we Wrocławiu, przy Gartenstrasse 2.

Zakłady posiadały w Gleiwitz dwa oddziały:

  1.  Wagwerk (skrót od Wagen Werk) – oddział gdzie serwisowano i naprawiano wagony oraz składy kolejowe. Wagwerk znajdował się przy dzisiejszej ul. Bł.Czesława(Barbarastr.), powstał w 1895roku. Był oddziałem większym, pracowało tam prawie dwa razy więcej ludzi.
  2. Lokwerk (skrót od Lokomotiv Werk) – oddział gdzie serwisowano i naprawiano lokomotywy. Lokwerk – umieszczono przy dzisiejszej Chorzowskiej – to hale tego oddziału są właśnie burzone.

Dziękuję za informacje B. Traczowi oraz J. Olejnikowi.

W II części znajdą się zdjęcia z ostatniej fazy istnienia parowozowni – z marca 2016 roku.

Marian Jabłoński

3 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę zatwierdź swój komentarz!
Podaj swoje imię i nazwisko