DETEKTYW HISTORII: Zdjęcia

15 KOMENTARZE

  1. Świetna historia! Cóż za niezwykłe skarby.
    Przeszłość zaklęta w starym albumie…. pieczołowitość potomnych do utrwalania swojego życia na urokliwych fotografiach…
    Godna podziwu troska kolejnych pokoleń, aby te przeróżne odnalezione pamiątki, albumy, dokumenty, historie i dziedzictwo poprzez archiwalne poszukiwania dookreślić i zachować.

  2. Witom

    Panie Marianie, tyn krojc na mantlu od zakonnika to niy je krojc od Tymplariuszy. Krojc od Tymplariuszy mo inkszo forma. Jak by te postacie po symbolice na sioua powionzywac’ ze Tymplariuszami to ino przez biouy mantel i miejsce umieszczynie tego krojca = na lewym ramiyniu.

    Prosza tysz kuknonc’ na to co je niesione – mie to osobisc’cie wyglondo na suawne relikwie s’w Bartuomieja. O tym by mog s’wiadczyc’ napis na niesionym przedmiocie – wyglondo to na „s’w Bartuomieju modl sie za nami”.

    Polecom poszperac’ we necu za tekstami o relikwiach s’w Bartuomieja, kere som i we wiyrchnym S’lonsku we Piekarach — tam bou Pan przeca ostatnio … 😉

    Co uonczy ale s’w Helyna o keryj Pan spominou ze podaniami o s’w Bartuomieju to okolice Armyni. To tysz ciekawy wontek na kerego tropie bouech i we Israelu – sam fotka z nawionzaniym do geszichty nawionzujoncyj do s’wiynta „Podniesiynia Krziza S’wiyntego, Armynii, s’w Helyny (sesarzowyj):

    http://schlesien.nwgw.de/foto/displayimage.php?album=1118&pos=98

    ps

    tyn obroz ze tymi rycerzami wydaje mi sie ze pamiyntom (jak za mguom) ze lat osiymdziesiontych ze „Nowego Bartka” – niy je zech ale juz tego zicher – wydowo mi sie ze bouo na scianie boczynj niydaleko jak sie wlazuo rajn do tego kos’cioua. ale tak jak godom zicher zech tego niyma juz — – bezto tysz byda wdziynczyny jak ktosik o tym sam cos’ szkryfnie na zicher.

  3. Do Pani Agnieszki

    Bardzo fajnie co Pani zdecydowaua sie zainteresowac’ i zaopiekowac’ tymi pamiontkami po familii Knietsch.
    To sie chwoli tako postawa – bezto postanowiouch troszyczka jeszcze i Pani pomoc we tym sznupaniu za prowdom we geszichcie Sobiszowic.
    Otoz wuasciciel Johann Knietsch niy bou z zawodu bauerym ino technikym. To ze tam sie fotografowou, np przi tym polu owsa, to podejzywom mo zwionzek ze dziaukom kero tam potym we czasie II wojny zakupiou. Jak Paniom to interesuje to mom wypis ze akt urzyndowych odnos’nie tyj dziauki i prywatnie moga to Pani podac’ – ale ino do prywatnyj wiadomos’ci. Moja adresa mo Pan Marian.

    Pozdrowiom

    Irek Czaja

  4. Panie Marianie, piękny odcinek. Historia zaklęta w zdjęciach, tego nam było trzeba. Szczególnie te wydrukowane a nie cyfrowe, co których i tak później nikt nie zagląda. Technika nie zawsze jednak nam pomaga, szczególnie dzisiaj kiedy młodzież jednak nie wie, co dobre i nie ma wzorców. Piątka z plusem dla Pana!

  5. Wydaje mi się że w przypadku zdjęć papierowych istniała niepisana zasada wykonywania jednego lub tylko kilku zdjęć z danego wydarzenia – wycieczki, ślubu czy spotkania. Wynikało to z prostego rachunku ekonomicznego – zdjęcie było kosztowne. Dlatego też oglądanie starych albumów jest wielką przyjemnością bo nie ma tu głupot, tylko ujęcia wybrane i przemyślane przez fotografa.
    Zapraszam na kolejne odcinki z tego cyklu – zdjęcia z albumu partyjnego FJN z ul Chorzowskiej i potem perełka – album znaleziony przeze mnie podczas burzenia jednego z domów przy ul Dworcowej. To ujęcia ze służby wojskowej kogoś z rodziny z dawnej Bahnhofstr., z okresu sprzed I wś w jednostce Bundesmarine z eskadry kutrów torpedowych oraz U-botów .
    =M=============

  6. Na pros’ba bouych wuasicieli innyj dziauki we bouych Sobiszowicach odpowiadom tysz tukej – bo na zicher zainteresuje to i inkszych.

    Otoz miasto Glywice tak jak i inksze miasta (np Chorzow, S’wiyntochuowice) je tysz zobowionzane uregulowywac’ niyuregulowane sprawy wuasnos’ciowe, jak idzie np o dziauki/grunty. W obecnych czasach niyjedyn bouy miyszkaniec tych i inkszych miast otrzymuje „poczta” (roztomaityj formy) i dziwi sie ize je personom kero mo prawo do (dziedziczy) jakis gruntow po przodkach, we miastach na kerych terynie stojom dzisiej jakes’ pobudowane przez roztomaite instytucje pan’stwowe biudynki. Niyjedyn wuas’ciciel otrzimuje tysz od pewnych (niy byda ich sam nazywou dokuadnie) miyndzynarodowych „instytucji” wiadomos’c’ o tym ze przi uregulowaniu tych spraw dziedzicznych ta „instytucja” je gotowo mu pomoc – ale to przi honorarium kere je procyntualnie dos’c’ wysoke – bo siyngo nawet i do 30% tego czego tyn dziedziczoncy uzysko po zakon’czyniu sprawy. Oczywis’cie kozdy moge po takyj wiadomos’ci i som sie doszukiwac’ swoich praw – ale to juz na wuasno rynka. To procedura dzisiej dos’ powszechno, ale niy kozdy o niyj otwarcie godo. Reszta niy moga ze wzglyndow prawnych sam opisywac’. Dodom ino ze ludzie czynsto mys’lom ze pewne sprawy sie przedowniou. Tak ale niy jest. Znane mi som przipadki kaj prawnuki i prapra wnuki dowiadujom sie dzisiej o wuasnos’ciach kere zakupiyl,i nawet jeszcze porzed podziauym Oberschlesien, odnich przodki, i to dowiadujom sie abo od urzyndow miejskich, abo od tych instytucji, nazwijmy je „genealogicznymi”.

  7. Panie Marianie, właśnie oglądam sobie na Imperium TV Pana wywiad z prof. Niceją i czuję się w obowiązku zobowiązać Pana do opracowania odcinka na temat społeczno – kulturalnej wymiany mieszkańców Gliwic jaka nastąpiła po roku 1945. O tym, kto był zmuszony opuścić Gliwice już Pan w jednym z odcinków rozprawiał. Prosiłbym jednak o pochylenie się nad tematem nowych lokatorów naszego miasta. Skąd pochodzili, dlaczego zatrzymali się w tym mieście? Kto tworzył zalążki Politechniki Śląskiej? Temat jest dla mnie tym ciekawszy, że mój dziadek trafił do Gliwic z Sambora. Pozdrawiam Michał

    • Hm, temat bardzo socjologiczny Pan proponuje. I tu zachodzi pytanie – jaki przyjąć „szkielet” opracowania ?
      Naukowy w oparciu o badania specjalistów czy taki zwykły ludzki ? Ten drugi czyli ludzki z kolei podzieli się sam na opinie samych przesiedlanych i to w obydwu kierunkach „czyli tych którzy przyjechali do nas” i ” tych co wyjechali od nas”. Dalej – jak bardzo opinie Kresowian o Niemcach i Ślązakach będą miarodajne ?
      I na odwrót – jak miarodajne będą opinie Ślązaków o warstwie społecznej zza Buga? Prawdopodobnie się nigdy nie lubili.
      Dojdą do tego spory i kłótnie warstwy społecznej która tu za pracą przybyła z całej Polski i nigdy nie utożsamiała się z tym miastem.
      Pokłócą się wszyscy ze wszystkimi, bo tak prawdę mówić wszyscy mają swoje racje, a ja dostanę największe cięgi na tym pręgierzu.
      =M==================

      • To temat dalyj jeszcze „goroncy”, bo kto z nos niyzno okres’lyn’ „Hanys”, Chadziaj”, „Gorol”, „Zaguymiok” i pora ikszych. Chyba wszyscy znajom tysz ogolnie kronzoncych opinii o tych „grupach” kere dzisiej sie miyszajom na ulicach naszego miasta …

        Kozdy zno troszka inaczyj geszichta zwionzano ze tymi okres’lyniami, uprzedzyniami itd …

        Prosza coby zodyn co to czyto niy traktowou tego co szkryflom jako mojyj osobistyj opinii, i zaznaczom ze nikogo niychca sam obrazac’. Przedstawiom fakty historyczne tak jak je pamiyntom z downych czasow. Zawsze i wszyndzie niy nalezy generalizowac’, bo wszyndzie som ludzie i ludziska.
        Jo som mom kolegow i przijaciou ze wszyskich wymiynianych sam grop spoueczyn’stwa, kere dzisiej wystympuje we Glywicach i okolicy.

        Jo moga sie ino wypowiadac’ jako S’lonzok na tyn temat, i to w dodatku w odniesiyniu do lot wczes’*niejszych, bo wyjechouech ze Glywic juz kilkadziesiont lot tymu.
        Najgorszo opinia ogolnie downiyj u S’lonzokow mieli tzw „Gorole” (prosza niy mylic’ ze Góralami!) i „Zaguymbioki”. Tzw „Chadziaji” traktowali my ino jako czynsto niy za bardzo obeznanych ze naszom cywilizacjom i jako tych kerzy zawsze paczeli szukac’ szteli(roboty) jako urzyndniki. O nos juzas’ sie godauo „Hanysy”. My same zawsze odczowali traktowanie nos przez przibouych sam jako „dyskryminujonce”, no i tak cza bouo w codziynnym zyciu balansowac’ miyndzo tolerancjom i uprzedzyniami. Kozdy ale wiedziou ze cza dowac’ obacht coby druge niy obrazic’, ale i niy dac# sie obrazic’ samymu. Wszysko to u ludzi „rozumnych” odkuodauo sie ale na strona i tak jak uczyli fatry i oupy, cza bouo kozdego traktowac’ tak jak samymu sie chciauo byc’ traktowanym. Niystety ni kozdy czuowiek richtuje sie tolerancjom … .

        O tym problymie juz przed wojnom ludzie s’piywali nawet piosynki – niych zacytuja pora fragmyntow:

        „na S’lonsku czi na urzyndzie, tam Gorol wszyndzie zasiyndzie …”

        abo

        „ale tramwaj wom pus’ciyli, bys’cie piechty niy uaziyli …”

        godauo sie tysz

        „jak s’wiat s’wiatym niy bydzie S’lonzok Szlachcicowi bratym” – te powiedzynie miauo wiyncyj wariantow i do dzisiej znondziecie je we literturze i suownikach (np suownik przysuow polsko-niymiecki i niymiecko-polski, wydany przez wydawnictwo „wiedza Powszechna”.

        O pochodzyniu tych okres’lyn kere sam wmiyniouech (Gorol, Hanys, itd) szuo by napisac’ tysz ekstra rozprawa, ale mys’la ze to dzisiej juz mauokerego interesuje … .

        Abo?

  8. Piszę o dzielnicy w imieniu osób które chcą zostać anonimowe :

    1 .. Znałam tę panią ,była moją sąsiadką ja mieszkałam pod 27.Jak byłam dzieckiem uważałam ją za straszną dziwaczkę,ale nie wiedziałam,że miała tak bogatą i ciężką historię swojego życia.W domu nr 23 mieszkały moje kuzynki a p.Rajman i jej siostra z mężem mieszkały na 1 piętrze pod 25. Pola o których mowa w reportażu należały do innych mieszkańców naszej ulicy, jak mnie pamięć nie myli to pole za moim domem należały do Dymkowicza.Pamiętam,że jako mała dziewczynka bawiłam się na ściernisku jak pole uprzątnięto – wtedy jeszcze kosili kosiarką zaprzężona w konie a ludzie skręcali i ustawiali snopki,jak już byłam starsza to po polu jeździł kombajn BIZON.

    2. Z przyjemnością obejrzałem materiał o mojej starej dzielnicy.Cały kościół św.Bartłomieja był we freskach.Pamiętam,że na suficie były gwiazdy.Zazwyczaj jako dziecko siadywałem na stopniach ołtarza w lewym skrzydle.Po przebudowie nie ma już tych drewnianych stopni.Zamalowano bezpowrotnie piękne wnętrze Bartłomieja.Przed kościołem rosła pszenica.Mam gdzieś zdjęcia komunijne na tle łanów zboża i kościoła.Za komuny kościół zasłonięto budynkiem TPS-y.
    Przy starym Bartłomieju w czasie odpustów stawały karuzele (kręcioki) oraz strzelnice.Był tam też schron.Później karuzele przeniosły się w okolice ul.Dworskiej.Tam też był staw.

    Dziękuję za wspomnienia
    =M===============================

    • Jeszcze roz powtarzom – Johann Knietsch niy bou bauerym ino technikym. Tak to je zapisane we urzyndowych dokumyntach, ze kerych mom i informacje ze lat 41-42 wiadomos’ci ize zostou on wuascicielym dziauki pod numerym wedog kolejnos’ci listy spisu dziauek …, nr. planu …, adres …, ksiega gruntowa …,

      reszty niy byda sam wypisywou, tak samo jak specjalnie publicznie niy podaja numerow i inkszych konkretnych danych.

      Oczywiscie i dane o somsiednich dziaukach i wuascicielach posiadom.

      Je zech wuascicielym tych danych przez przipadek – doszuech do tego w moich poszukiwaniach za wiadomos’ciami o von Welczkach, kerzy tysz w tyj okolicy byli
      wuas’cicielami gruntow.

    • Acha, jeszcze cosik do wspomniyn’ anonimowyj miyszkanki Sobiszowic chca dodac’. Szkryfua Pani o karasolach (kręcioki) kole „Bartka” i schronie. Z tego co jo se przipominom to tyn schron bou stosunkowo blisko Bartka i starego fridhofa – czi moge Pani mi to potwierdzic’? to juz kopa czasu minouo i moge mie wspomniynie zawodzic’ … .

      A karasole to wiym ze przed wojnom stouy jakis’ czas systymatycznie na tzw odpust konsek dalyj richtunk nowy „Bartek” – ale to wczes’niejsze czasy i ino detale.

      Sobiszowice to dzielnica kero mo bogato geszichta i wiela ciekawych postaci ze tyj dzielnicy Glywic pochodzi (np fuzbalery reprezyntacji Polski i Niymiec). Ale i instytucje i przedsiymbiorstwa z tego okryngu godne som wspomniyn’. To ale co sam mogom przekazac’ naoczne s’wiadki to som , przinajmiyj dlo mie, nojwartos’ciowsze rzeczy.
      Wiym ze duzo ludzi niy lubi publicznie sie wypowiadac’ i woli podawac’ swoje spomniynia np przez Pana Mariana – jo tysz niyjednokrotnie tako korespondyncja odnos’nie tematow „Detektywa historii” dostaja, ale nojwazniyjsze jest chycic’ tego „bakcyla” – potym to juz same leci z gorki, i czuowiek stowo sie som takim „Detektywym historii” …
      W tym synsie pozdrowiom sam wszyskich zarazonych tom chorobom 🙂

      ps

      Co do sprawy podziymi i Tymplariuszy to wspominouech swojego czasu o legyndarnych podziymnych przen’s’ciach, tysz w nawionzaniu do Sobiszowic i Starych Glywic. To ale ino dwa punkty z naszyj okolicy, kerym sie przipisuje tyn zakon w jakis’ sposob. Dlo amatorow tego tematu dodom jeszcze ize sprawa Tymplariuszy na terynie dzisiejszego obszaru miasta Glywice, w legyndach przinajmiyj, godo o najbardziyj znaczoncym miejscu powionzanym ze Tymplariuszami, jako o Starych Glywicach jednak, bo tam downe teksty podejzywajom i wymiyniajom ich „klasztor”. Co niy zmiynio faktu ze „Bartek” mo jednak dzisiej tyn „namacalny” dowod, kery bou pokozany na filmie …

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę zatwierdź swój komentarz!
Podaj swoje imię i nazwisko