Zagrają na 110%! Poznajcie gwiazdy PalmJazz Festivalu

Pod względem organizacyjnym nie uznają kompromisów. Kompozycja tego festiwalu musi być stworzona pod wysokie oczekiwania. Już niebawem, bo 20 października, rozpocznie się w Gliwicach IX edycja PalmJazz Festival. Przez ponad miesiąc miasto, ale w zasadzie cały region, da się porwać jazzowemu prądowi siedemnastu koncertów światowych jazzmanów.

154

Ten festiwal opiera się na idei wyszukiwania artystów świeżych, oryginalnych i połączenia ich pod znakiem PalmJazz z legendami, wirtuozami, nazwiskami, które z pewnością są na ustach milionów fanów gatunku. W tym roku w Gliwicach zagrają między innymi Kurt Elling, Jan Garbarek razem z Trilokiem Gurtu, Billy Cobham Band, ale i polska reprezentacja jazzu, czyli Stanisław Soyka & Wojciech Karolak Trio.

Świat w jednym miejscu – na PalmJazz Festival do Gliwic przyjadą artyści z różnych stron świata, ale i sam PalmJazz dociera w inne miejsca; w ramach PalmJazz Days odbędą się także koncerty w Londynie, Tarnowskich Górach i Raciborzu. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Krzysztof Kobyliński.

Kto wystąpi na PalmJazz Festival 2018?

Stanisław Soyka & Wojciech Karolak Trio

Wyjątkowe muzyczne spotkanie wielkich polskich artystów. Będzie to koncert największych przebojów gatunku jazzowego, który przeniesie publiczność do czasów Nat King Cole’a, Raya Charlesa czy Mahalii Jackson. Będzie to w pewien sposób hołd złożony twórcom tamtej epoki.

Piosenki z płyty „Swing Communication” to spotkanie czempionów jazzowej i rythm’n’bluesowej sceny muzycznej. Projekt jest kontynuacją rozpoczętej w 2015 roku muzycznej współpracy Stanisława Soyki oraz szwedzkiego swingowego big bandu Roger Berg Big Band, która zaowocowała wydaniem albumu „Swing Revisited”. Wspólny projekt Stanisława Soyki i Wojciecha Karolaka nadal pozostaje w klimatach lat 30-tych i 40-tych, lecz dobrze znane standardy jazzowe przenosi z sal tanecznych do starszego o dziesięciolecie lub dwa, gęstego od tłumu fanów i dymu papierosów klubu jazzowego.

Jak mówi sam Stanisław Soyka: „Ta muzyka już z górą 40 lat nie istnieje ani w eterze, ani tym bardziej w klubach tanecznych czy na scenach koncertowych, ale kiedy zaprezentowałem nasze nagrania młodym ludziom, którzy nigdy przedtem nie zetknęli się z tą muzyką, na ich twarzach pojawił się uśmiech, a także coś w rodzaju zaskoczenia. Wychodzi na to, że ta muzyka wciąż wprowadza słuchacza w dobry nastrój”.

STANISŁAW SOYKA – śpiewak, instrumentalista, kompozytor – już od lat należy do grona największych artystów polskiej sceny muzycznej. Komponuje i śpiewa pieśni o miłości i o jej braku, pieśni o tęsknocie i spełnieniu, ale nie ucieka przed wielkimi problemami współczesności. W jego dorobku znajdziemy ponad 30 albumów, z których kilka osiągnęło multiplatynowe nakłady.

WOJCIECH KAROLAK – jeden z ojców założycieli jazzu w Polce. Grał jazz profesjonalnie już roku 1958 w składzie zespołu Jazz Believers m.in. Janem Ptaszynem Wróblewskim i Krzysztofem Komedą. Debiutował jak saksofonista, od wczesnych lat 1960-tych gra na fortepianie, a od roku 1973 przede wszystkim na organach Hammonda. Jest wirtuozem tego instrumentu, jego mistrzem niezrównanym w konkurencji międzynarodowej, a także uznanym kompozytorem i aranżerem. Podziwiany za nienaganny gust, wybitny esteta i stylista, jego muzyka zawsze trafia w samo sedno, zarówno jazzu, który jest głównym nurtem jego twórczości, jaki i częstych skoków w bok w rejony rythm’n’bluesa, bluesa i rocka.

Trio wystąpi w składzie:

  1. Stanisław Soyka – śpiew
  2. Wojciech Karolak – organy Hammonda
  3. niespodzianka od organizatorów

Leszek Kułakowski Quintet

Okrzyknięty „wizjonerem jazzu” kompozytor, pianista, teoretyk muzyki i pedagog, Leszek Kułakowski, pojawi się podczas IX. Palm Jazz Festiwalu w Gliwicach. Rok 2017 przyniósł artyście i jego kwintetowi udaną płytę koncertową „Copy & Insert” nagraną w ramach gdańskiego XXIII Komeda Jazz Festival w Filharmonii na Ołowiance. Na wydawnictwo złożyło się sześć kompozycji autorstwa Kułakowskiego, zaś udział znakomitych polskich i zagranicznych muzyków nadał im wysoce światowego poziomu. Oprócz rozbudowanych partii instrumentalnych nie brakuje miejsca na improwizacje i solówki każdego z członków zespołu.

Prócz lidera, Leszka Kułakowskiego, w skład zespołu wchodzą amerykański saksofonista Andy Middleton, kontrabasista Piotr Kułakowski, trębacz Jerzy Małek oraz perkusista Tomasz Sowiński. Podczas koncertu zespół zaprezentuje repertuar z najnowszego albumu „Copy & Insert” – muzykę pełną kolorów, nawiązującą stylistycznie do hard-bopu i tradycji jazzu europejskiego.

Leszek Kułakowski w swojej twórczości zafascynowany jest jazzem jako tworzywem uniwersalnej narracji muzycznej. Eksperymentuje z materią dźwiękową łącząc treści jazzowe z różnymi, często skrajnymi kierunkami muzyki współczesnej – aleatoryzmem, serializmem, politonalnością i polimodalizmem. Inspiracje czerpie z dzieł Krzysztofa Komedy, dlatego – by kultywować dorobek tego wybitnego jazzmana – Kułakowski stał się organizatorem odbywającego się w Gdańsku i Słupsku Komeda Jazz Festival.
Andy Middleton to amerykański saksofonista tenorowy i sopranowy, aranżer i kompozytor, w swojej twórczości czerpiący z amerykańskiego i europejskiego jazzu, muzyki klasycznej oraz etnicznej. Wielokrotnie nagradzany, występował i nagrywał z takimi gwiazdami jazzu, jak Lionel Hampton, Joey Calderazzo, Ralph Towner, Maria Schneider oraz polskimi muzykami, m.in. Piotrem Wojtasikiem i Adamem Kowalewskim.

Jerzy Małek – kompozytor i trębacz, absolwent Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, nauczyciel gdańskiej Akademii Muzycznej. Laureat Grand Prix konkursu Jazz Juniors 2000 w Krakowie i Nagrody Indywidualnej Jazz nad Odrą (2000). Występował i nagrywał z Michałem Urbaniakiem, Tomaszem Szukalskim, Zbigniewem Wegehauptem, Zbigniewem Namysłowskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Arildem Andersenem czy Stevem Loganem. Lider bandu Jerzy Małek Quintet, członek zespołu piosenkarza Marka Dyjaka. Dwukrotnie nominowany do Fryderyków 2012 w kategoriach Najlepszy Muzyk Jazzowy oraz Najlepszy Kompozytor i Aranżer.

Piotr Kułakowski – charyzmatyczny kontrabasista młodego pokolenia, absolwent Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach, syn Leszka Kułakowskego. Założyciel i lider zespołu DePrezes Quartet. Współpracował i występował z czołowymi muzykami jazzowymi: Piotrem Wojtasikiem, Tomaszem Szukalskim, Jarkiem Śmietaną, Leszkiem Żądło, Kazimierzem Jonkiszem, Maciejem Sikałą czy światowej sławy trębaczem Eddiem Hendersonem. W 2009 roku koncertował w Chinach w ramach promującego muzykę Fryderyka Chopina projektu „Poems of Chopin”.

Tomasz Sowiński, to perkusista, absolwent wydział Jazzu i Muzyki Rozrywkowej gdańskiej Akademii Muzycznej, lider i założyciel awangardowego Collective Improvisation Group. Członek zespołów Macieja Sikały, Leszka Możdżera, Mikołaja Trzaski, Sławka Jaskułke, Piotra Wojtasika, Wojciecha Staroniewicza, formacji Sopot-Hamburg Jazz Quintet. Jest również twórcą muzyki teatralnej i teatru tańca. Autorskie kompozycje Sowińskiego zostały wykorzystane w spektaklach wystawianych w Częstochowie czy w Teatrze Narodowym w Brnie.

Vołosi

VOŁOSI zadebiutowali w 2010 roku na Festiwalu Nowa Tradycja zdobywając wszystkie nagrody regulaminowe i pozaregulaminowe. W roku 2011 potwierdzili swój sukces, otrzymując Grand Prix Svetozar Stracina dla najlepszego utworu world music w Europie na konkursie organizowanym przez Europejską Unię Nadawców EBU. W roku 2012 pierwsza płyta zespołu znalazła się w specjalnej selekcji TOP20 World Charts Europe. Od tej pory VOŁOSI są nieprzerwanie w trasie. Koncertując na całym świecie spotykają się ze spontanicznymi reakcjami publiczności i niezwykle przychylnym głosem recenzentów. Koncerty zespołu były transmitowane przez Program II i Program III Polskiego Radia, brytyjskie radio BBC oraz niemiecką stację WDR3. VOŁOSI współpracowali m.in. z Mateuszem Pospieszalskim, Markiem Mosiem i Orkiestrą AUKSO, Adamem Klockiem, legendą gruzińskiej muzyki Niazem Diasamidze, francuskim zespołem Lo’jo, norweskim Sigrid Moldestad Trio.

Recenzjenci zgodnie stwierdzają, że VOŁOSI wymykając się wszelkim klasyfikacjom stworzyli absolutnie oryginalny styl muzyczny. Przekraczając granice instrumentów smyczkowych tworzą muzykę na wskroś nowoczesną i atrakcyjną dla współczesnego odbiorcy – wyrastającą z karpackich korzeni, ale noszącą w sobie znamiona jazzowej improwizacji, naładowaną rockową energią, pełną niezwykle emocjonalnego przekazu. Ten fenomen sprawia, że VOŁOSI są uwielbiani zarówno przez publiczność wielkich rockowych festiwali, bywalców prestiżowych sal koncertowych, wielbicieli world music, ale i koronowane głowy. Po stronie tej muzyki stoją muzycy klasyczni, bracia Krzysztof i Stanisław Lasoniowie. Instrumentaliści, związani na co dzień z Katowicką Akademią Muzyczną, którzy zawsze marzyli o improwizacji i którzy ponad wszystko ukochali ludowość wraz z jej spontanicznością, witalnością i pięknem.

Adam Bałdych

Skrzypek, kompozytor, producent muzyczny. W wieku 16 lat okrzyknięty „cudownym dzieckiem” szybko zaczął koncertować z wybitnymi muzykami polskimi i amerykańskimi w Polsce, Niemczech, Serbii, Indonezji, Węgrzech, Hiszpanii, Francji, Anglii i USA.
Wśród muzyków, z którymi współpracował znaleźli się m.in. Jim Beard, Taylor Eigsti, John Benitez, Clarence Penn, Joe Sanders, Urszula Dudziak, Grażyna Auguścik, Mika Urbaniak, Paulinho Garcia, NDR Big Band, Luluk Purvanto, Rene Van Helsdingen, Piotr Żaczek, Marek Raduli czy Luluk Purwanto.

W jego muzyce czuć słowiańską melancholię, przestrzeń, ale również siłę, żywioł i temperaturę; czuć polski rodowód. Muzyka Bałdycha to muzyka skrajności, o krok od wybuchu. Skrajna emocjonalnie, często zestawiająca różne style, wirtuozerska i wciąż poszukująca nowych i ciekawych brzmień.

Często porównywany do największych – Urbaniaka, Wieniawskiego. Sam o swoich inspiracjach mówi: Rachmaninow i RadioHead, Miles Davis i Jimi Hendrix.
Wyrzucony ze szkoły muzycznej za niepoprawne zachowanie i jazzowe aspiracje parę lat później zdobywa stypendium w prestiżowym Berklee College of Music oraz kończy Akademię Muzyczną w Katowicach z wyróżnieniem. Jest laureatem praktycznie wszystkich najważniejszych konkursów jazzowych w Polsce.

Europejskim debiutem, który otworzył przed Bałdychem najważniejsze sceny kontynentu jest nagrana dla prestiżowej wytwórni ACT MUSIC płyta Imaginary Room. Album wyprodukowany został wraz z Siggim Lochem i Nilsem Landgrenem oraz nagrany z czołówką europejskiej sceny jazzowej (Lars Danielsson, Jacob Karlzon, Verneri Pohjola, Morten Lund, Marius Neset).

Płyta stała się bestsellerem wytwórni, a Bałdych zapraszany był na największe festiwale jazzowe Europy jak Montreux Jazz Festival w Szwajcarii czy London Jazz Festival w Anglii.
Adam Bałdych jest także laureatem ECHO Jazz 2013 – najważniejszej nagrody przyznawanej Artystom z całego świata w niemieckim przemyśle muzycznym, laureatem plebiscytu Gazety Wyborczej, Radio Zachód i TVP „Ale Sztuka”, Grand Prix Jazz Melomani 2011 w kategorii Nadzieja Melomanów oraz Grand Prix Jazz Melomani 2012 w kategorii Artysta Roku. Wyróżniony Nagrodą Kulturalną Marszałka Województwa Lubuskiego za promocję regionu w Polsce i na świecie oraz laureatem praktycznie wszystkich liczących się konkursów jazzowych w Polsce. W 2013 nominowany do nagrody FRYDERYK w kategorii Artysta Roku.

Mateusz Smoczyński

Skrzypek jazzowy, absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Zwycięzca II Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta. Występował na najważniejszych scenach i festiwalach jazzowych niemal na całym świecie. Miał zaszczyt i przyjemność występować z takimi artystami jak: Branford Marsalis, Bobby McFerrin, Gil Goldstein, Richie Beirach, Glen Moore, Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, Urszula Dudziak, Vladislav “Adzik” Sendecki, Leszek Możdżer, Janusz Skowron, Kazimierz Jonkisz, Jerzy Maksymiuk, Kayah, Natalia Kukulska, Anna Maria Jopek, Monika Borzym, Aga Zaryan, Grzech Piotrowski, Adam Sztaba i Sebastian Karpiel Bułecka.
Nagrał kilkadziesiąt płyt. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie “Młoda Polska”. Laureat nagrody “Grand Prix” w kategorii Nadzieja Roku 2007 plebiscytu Jazz Melomani.

Razem z Joachimem Kühnem, Bronisławem Suchankiem, Januszem Stefańskim i Bohdanem Jarmołowiczem brał udział w prawykonaniu koncertu jazzowego na skrzypce, orkiestrę symfoniczną i grupę rytmiczną Zbigniewa Seiferta. Od kilkunastu lat jest liderem kwintetu, z którym nagrał płyty „Inspirations” i „Expressions”. W 2009 roku wspólnie ze swoim bratem – Janem Smoczyńskim oraz rosyjskim perkusistą Alexem Zingerem założył New Trio. Z zespołem tym wydał dwa albumy: „Perpendicular Realities” oraz „Simultaneous Abstractions” (nominacja do Fryderyka, nagrody przyznawanej przez Akademię Fonograficzną w kategorii „Jazzowy Debiut Roku”).

Mateusz Smoczyński jest współzałożycielem Atom String Quartet – pierwszego w Polsce kwartetu smyczkowego grającego jazz. Z zespołem tym wygrał konkurs Bielskiej Zadymki Jazzowej oraz Bucharest International Jazz Competition. W czerwcu 2011 roku Atom String Quartet wydał debiutancką płytę – „Fade In”, za którą otrzymał Fryderyka w kategorii „Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku”. Kilka miesięcy później, nakładem wytwórni Kayax pojawiła się kolejna płyta kwartetu – „Places”, która również została nagrodzona Fryderykiem, tym razem w kategorii „Jazzowy Album Roku”. W roku 2015 swoją premierę miał najnowszy, dwupłytowy album zespołu – AtomSPHERE. Od początku swojej działalności Atom String Quartet został dwukrotnie uznany za najlepszy akustyczny zespół w ankiecie Jazz Top czytelników magazynu Jazz Forum.
W roku 2016 Mateusz Smoczyński założył duet z jednym ze znakomitych wiolonczelistów na świecie – Stephanem Braunem.

Iza Effenberg Trio


Z dala od polskiej estrady europejską karierę robi wibrafonistka z Poznania Izabella Effenberg. I choć jej album „Iza” ukazał  w Polsce się jako bonus do magazynu Jazz Forum, to jej znakomite trio jest w dalszym ciągu bardziej popularne w Niemczech niż w kraju nad Wisłą.

Izabella Effenberg to pierwsza Polka, która zdecydowała się studiować wibrafon jazzowy i poświęciła się grze na tym instrumencie. Artystka ukończyła Akademię Muzyczną w Poznaniu i Gdańsku (w klasie instrumentów perkusyjnych). Po przyjeździe do Niemiec kontynuowała studia w Norymberdze, uzyskując Jazz Mallets Master. Należy do niewielu kobiet na świecie czynnie praktykujących jazzowy wibrafon oraz rzadki instrument  – array mbira.  Już dziś jest wybitną artystką prezentującą swoją muzykę w autorskim trio,  w projektach solowych oraz większych grupach a także w warsztatowej, międzynarodowej formacji  Sisters in Jazz. Z trio (współtworzonym z pianistą Jochenem Pfisterem i perkusistą Pawłem Czubatką) zrealizowała album „Iza” , z  sekstetem  album „Cuentame”  (nagrany wraz z wybitnymi instrumentalistami – profesorami Akademii Muzycznych z Niemiec i Szwajcarii).

Improwizująca wibrafonistka jest od kilku lat organizatorem festiwalu Vibraphonissimo w Norymberdze; sporo koncertuje w Europie i coraz częściej także w Polsce.
Autorski album  „Iza” jest dla wibrafonistki szczególnie ważny. Izabella Effenberg jest kompozytorką wszystkich utworów, zgrabnie je opracowała i dostosowała do standardowego trio. Jest to oczywiste  poszukiwanie własnej drogi muzycznej i własnego świata dźwięków. Kompozycje to miniatury muzyczne i próba połączenia różnych  muzycznych stylistyk, takich jak jazz, muzyka klasyczna, „world music” a nawet muzyki eksperymentalnej. Oprócz wykorzystania akustycznych brzmień, muzycy poszukują nowych artystycznych skojarzeń  poprzez elektronikę (efekty gitarowe dla wibrafonu), preparowany fortepian, a także możliwości dźwiękowe, jakie oferują np. plastikowe butelki, klucze oraz niecodzienne instrumenty, jak marimbola, array mbira, crotales. Album promowany przez Jazz Forum oraz  niemiecki JazzThetik znalazł się (w 2017 roku) na trzecim miejscu The 38th Annual Jazz Station Awards, a w 2016 roku uzyskał miano „The Best Jazz” w kategorii Vibes/Marimba.

Jakob Bro Trio

Jakob Bro to duński gitarzysta i kompozytor mieszkający w Kopenhadze, w Danii. W swojej błyskotliwej karierze muzycznej współpracował z wielkimi artystami jazzu: Paulem Motianem & The Electric Bebop Band (Garden of Eden, ECM – 2006) oraz Tomaszem Stańko (Dark Eyes, ECM – 2009). Ponadto wydał 11 płyt jako lider własnego zespołu, zapraszając do współpracy tak wybitnych muzyków jak: Lee Konitz, Bill Frisell, Kenny Wheeler, Paul Bley, Chris Cheek, Thomas Morgan, Joey Baron, Ben Street, Mark Turner, Kurt Rosenwinkel, Andrew D’Angelo, Chris Speed, George Garzone, Oscar Noriega, David Virelles i wielu innych.

Obecnie prowadzi trio z perkusistą Jonem Christensenem i Thomasem Morganem.
Jakob Bro otrzymał w Danii 5 nagród w dziedzinie muzyki i została przyjęta do Jazz Hall of Fame. Jego muzyka została doceniona także w USA, w dorocznej ankiecie krytyków magazynu Downbeat, Poll Rising Stars w 2013 roku.
Główny nacisk Bro kładzie na melodię, brzmienie, przestrzeń, wielowarstwowe faktury dźwięku i interakcję z partnerami muzycznymi. Relacja pomiędzy Bro i kontrabasistą Thomasem Morganem (którego Bro nazywa swoją muzyczną bratnią duszą) jest nadzwyczajna, gitarzysta i kontrabasista improwizują jednocześnie. Precyzyjna gra muzyków, wielka elokwencja i nienaganna technika stanowią o sile muzyki, jej impresyjnej, przemyślanej improwizacji, odrobinie skandynawskiej romantyki oraz pełni najlepszych muzycznych ECM-owskich skojarzeń.

Arve Henriksen & David Kollar

Słowacki gitarzysta i kompozytor David Kollar porusza się stylistycznie w obrębie awangardy. Muzyk mający na swym koncie współpracę z m.in. światowej sławy perkusistą Patem Mastelloto i włoskim trębaczem Paolo Raineri (wraz z nimi tworzył trio KoMaRa), jest też cenionym twórcą muzyki filmowej. Od roku 2005 David Kollar regularnie publikuje, ciepło przyjmowane zarówno przez odbiorców jak krytyków muzycznych, albumy nagrywane zarówno z własnymi składami jak solowe płyty. Po płycie „R.M.X 2016” z remixami nagrań Kollara, doczekaliśmy się „prawdziwej” nowej płyty muzyka: „Notes From The Underground”.

Z kolei słynący z charakterystycznego brzmienia norweski trębacz, wokalista i multiinstrumentalista Arve Henriksen, to współpracownik takich jazzowych artystów jak Kenny Wheeler, Andy Sheppard czy Lars Danielsson. Wspólne dzieło obu muzyków nagrane zostało w Słowacji na przełomie kwietnia i maja 2018 roku, a już od lipca dostępne jest na płycie dzięki wytwórni Hevhetia.

Muzycy po raz pierwszy spotkali się w 2017 roku przy okazji festiwalu w Pradze. Wówczas to narodził się pomysł współpracy, który kilka miesięcy później zaowocował koncertem obu artystów w Słowacji. Osiągnięte podczas występu nieprzeciętne porozumienie między muzykami i uzyskanie wspólnego muzycznego mianownika zadecydowało o postanowieniu nagrania wspólnego albumu.

Muzyka jest tajemnicza, mroczna i nietuzinkowa pod względem brzmienia. Utwory czerpią z estetyki ambientu, jazzu i rockowej awangardy. Gitara elektryczna i stłumiona trąbka wprowadzą nas w środowisko tworzone przez generowane elektronicznie dźwięki nawiązujące do odgłosów natury, plemiennych śpiewów, szamańskich bębnów i wielu innych etnicznych zapożyczeń.
Poszczególne motywy melodyczne przewijają się sennie w odrealnionej dźwiękowej przestrzeni, tworząc bez reszty wciągający mikroklimat.

Youn Sun Nah Quintet

Koreańska wokalistka Youn Sun Nah poleciała do Nowego Jorku, by w studiu Sears Sound nagrać swój bodaj najlepszy album. Pomógł jej w tym pianista, organista Jamie Saft, aranżer i producent płyty „She Moves On”, człowiek znany z zespołów Johna Zorna.
Youn w Korei Południowej jest gwiazdą numer jeden. W osiągnięciu tego statusu pomogła jej rola w filmie i pierwsze płyty nagrane w Korei Południowej. Dopiero albumy wydane przez niemiecki ACT zwróciły uwagę europejskiej społeczności fanów jazzu.
Tytułowy utwór z płyty „She Moves On” to piosenka Paula Simona zaaranżowana w jazzującym stylu, zaśpiewana swobodnie, z delikatnym uśmiechem w stronę słuchaczy.
Jamie Saft gra tu subtelne akordy na organach Hammonda, a na gitarze akustycznej wspaniale przygrywa sam Marc Ribot – znany doskonale palmjazzowej publiczności. Balladzie Joni Mitchell „The Downtreader” Youn Sun Nah nadała mroczny charakter, a Saft świetnie gra tu na fortepianie.

Kel Do Nascimento Quartet

Urodziła się w 1989 r. w São Paulo w Brazylii. Piosenkarka Kel do Nascimento powróciła po pięciu latach ze Stanów Zjednoczonych, gdzie studiowała w słynnym Berklee College of Music do rodzinnego miasta Sao Paulo w Brazylii.
Talent, charyzma, styl i właściwe podejście do muzyki, to tylko niektóre z zalet które definiują muzyczną karierę brazylijskiej wokalistki i kompozytorki – Kel Nascimento. Zyskała ona z biegiem czasu swoją wierną publiczność nie tylko w Brazylii, ale także w Bostonie, Los Angeles i Nowym Jorku.

Wielokulturowość artystki jest bardzo klarowna: łączy elementy muzyki brazylijskiej z amerykańskim jazzem i elektroniką. Utwory są rozpoznawalne dzięki bogatszym harmoniom, towarzyszącym prostym, łatwym do zapamiętania i chwytliwym melodiom.

Kel Nascimento – gitara, wokal
Marek Novotny – fortepian,
Andrzej Štajnochr – bas,
Jiří Slavíček – perkusja

Electric Shepard

Zespół powstał w 1986 roku, jego twórcą jest Marek Stryszowski – saksofonista, wokalista i kompozytor, który po rozstaniu się z legendarnym Laboratorum założył nową formację muzyczną.

Ten element zasadniczo wyróżnia Electric Shepard spośród innych zespołów z którymi obecnie występuje Marek Stryszowski, tj. w reaktywowanym Laboratorium oraz w formacji  Little Egoists.

Podczas koncertu usłyszymy m. in. utwory z najnowszej płyty Black Percheron, którą wpisać można w nurt muzyki World Music. Jej składowe brzmienia to afrykańskie rytmy, bałkańskie podziały rytmiczne, harmonie bliskiego i dalekiego wschodu, polska muzyka ludowa i amerykański jazz.

Sinkarenko Quartet

Jako basista, kompozytor i lider grupy jest jedną z kluczowych postaci litewskiego jazzu. Jego wirtuozerska gra na basie wyróżnia się wyjątkową zmysłowością i bogactwem melodycznym. Bas w jego rękach może działać jako delikatne tło rytmiczne dla innych instrumentów, ale także funkcjonować jako narrator i świetnie sprawdzać się na głównym planie, w roli lidera.

Ponad 40 lat na muzycznej scenie ani trochę nie wpływa na rutynę Sinkarenko, wręcz przeciwnie – działa pobudzająco, iż wciąż chce się grać. Polecamy!

Leonid Sinkarenko – gitara basowa
Dainius Pulauskas – fortepian
Valeriu Ramoska – trąbka
Lina Buda – perkusja

AFRO-AMERICAN GOSPEL feat. Nobuntu & Chanda Rule

NOBUNTU oznacza „matkę ludzkości”. Ten wokalny kwintet pochodzący z Bulawayo w Zimbabwe łączy tradycyjną południowoafrykańską muzykę gospel z afro-jazzem, przekraczając muzyczne mosty między afrykańskimi korzeniami a dzisiejszym Bluesem i Gospel, na czele ze wspaniałą wokalistą Chandą Rule, z południowej strony Chicago, uważana za królową współczesnej muzyki gospel, a przecież znanej już palmjazzowej publiczności. Ta współpraca transatlantycka zapewnia wyjątkową podróż odkrywczą do świata Gospel, muzycznej tradycji czarnej muzyki jazzowej. W repertuarze zespołu interpretacje utworów, jakich nigdy wcześniej nie słyszeliśmy.

Skład zespołu:
Chanda Rule – wokal
Heather Dube – wokal
Duduzile Sibanda – wokal
Thandeka Moyo – wokal
Joyline Sibanda – wokal
Zanele Manhenga – wokal
Paul Zauner puzon
Carlton Holmes fortepiano

r e k l a m a